Getuigenis

Elke nacht krijgen 15 eersteklas Parijse winkels hun leveringen per elektrische vrachtwagen

#JoinTheGoodMove

Distributie

3min
Renault Trucks D ZE Guerlain

Terugkoppeling - april 2020

Sandrine Sommer is sinds 2007 Chief Sustainability Officer bij Guerlain sinds 2007. Het premium merk van parfums, huidverzorging en make-up maakt sinds mei 2014 gebruik van 100% elektrische Renault Trucks D voertuigen sinds mei 2014. We kijken terug op zes jaar van intensieve leveringen.

 

Renault Trucks D Z.E Guerlain Illustration

« Het was in mei 2014 dat Guerlain de beslissing nam om de stedelijke logistieke oplossing voor leveringen aan onze 15 winkels in het centrum van Parijs, waaronder onze winkel aan 68 Avenue des Champs-Elysées, opnieuw uit te vinden. Wij kozen ervoor om elektrisch te gaan! Het is belangrijk te begrijpen dat ons bedrijf zich sinds 2007 volledig inzet voor de uitvoering van een strategie voor duurzame ontwikkeling via de vier grote prioriteitsgebieden ecodesign, biodiversiteit, klimaatbescherming en sociale verantwoordelijkheid.

Guerlain: sociaal ondersteunende schoonheid geleverd door duurzame mobiliteit

Als Chief Sustainability Officer en als lid van het directiecomité van Guerlain ben ik er erg trots op dat onze 4.000 medewerkers, van wie er 2.500 op onze internationale markten werken, zich allemaal inzetten voor een duurzamere wereld. De natuur is onze inspiratiebron sinds het ontstaan van de onderneming in 1828, en meer dan 13 jaar geleden hebben wij natuurbehoud centraal gesteld in alles wat wij doen. Ons bedrijfsbrede doel is nu om tegen 2028 koolstofneutraal te zijn. Dat betekent dat wij het gewicht van onze productverpakkingen moeten verminderen - wij hebben bijvoorbeeld het gewicht van onze Imperial Orchid crèmepot met een verbazingwekkende 60% verminderd - en dat wij onze koolstofimpact bij het vervoer moeten verminderen.

Om ons te helpen dat doel te bereiken, hebben wij al in 2014 contact opgenomen met onze logistieke dienstverlener Speed Distribution om een schone en efficiënte oplossing te vinden voor tijdige levering aan onze 15 winkels in Parijs. Speed Distribution stelde voor dat wij het toenmalige prototype van een elektrische vrachtwagen van 16 ton zouden uitproberen: de Renault Trucks D. Zes jaar later gebruiken wij nog steeds hetzelfde voertuig - wij vernieuwen ons huurcontract jaarlijks - en wij hebben het zelfs de bijnaam "Bumblebee" gegeven, naar ons bedrijfsembleem en onze dagelijkse inzet voor de bescherming van de bijen.

200 km bereik zonder uitstoot

Door voor een elektrische stadsvrachtwagen te kiezen, hebben wij niet alleen onze jaarlijkse koolstofuitstoot met 30 ton kunnen verminderen, maar ook onze efficiëntie kunnen verhogen. Het feit dat de vrachtwagen volledig stil is, betekent dat wij nu ook 's nachts in onze winkels kunnen leveren. Dat betekent dat alle 15 winkels er zeker van kunnen zijn dat ze volledig bevoorraad zijn zodra ze de volgende ochtend opengaan. Onze verkoopadviseurs zijn er ook trots op dat zij hun klanten over dit systeem vertellen. Sommigen hebben het zelfs als een voordeel gebruikt wanneer zij ons engagement uitleggen aan klanten die zich steeds meer bekommeren om de bescherming van het milieu.

De vrachtwagen legt elke nacht meer dan 125 mijl af tussen ons productiecentrum in Chartres, het Speed Distribution magazijn in Ivry-sur-Seine en onze 15 winkels in het centrum van Parijs. In het begin hadden wij enige bedenkingen bij de actieradius van het voertuig, maar hij is perfect aan onze behoeften aangepast gebleken. Daardoor zijn wij erin geslaagd een echte opwaartse spiraal tot stand te brengen, want wij bereiken een nuluitstoot van het begin tot het einde van het logistieke traject, en niet alleen in de laatste kilometer.

Hoe efficiënt hij ook is, een elektrische vrachtwagen alleen kan natuurlijk nooit al onze CO2-uitstoot verminderen, waarvan het grootste deel afkomstig is van het luchtvervoer van onze producten, maar hij draagt wel bij tot de vermindering van niet alleen onze CO2-, stikstofoxide- (NOx) en fijnstof-uitstoot, maar ook van onze geluidsoverlast. Het is een echt succes gebleken in de Parijse regio, niet in het minst wat ons bedrijfsimago betreft. De "Bumblebee" werd in november 2016 zelfs gebruikt als mobiele kapperszaak buiten onze winkels, ter ondersteuning van het liefdadigheidsevenement Movember, dat geld inzamelde.

Ik twijfel er niet aan dat duurzame mobiliteit in stedelijke omgevingen een mooie toekomst heeft bij Guerlain, en wij zijn al aan het kijken naar soortgelijke projecten in België, Italië en Spanje. »

Scheikundige en verpakkingsingenieur Sandrine Sommer is sinds 2007 de Chief Sustainability Officer van Guerlain. Zij is lid van het directiecomité van het parfumhuis sinds haar benoeming in deze strategisch belangrijke functie. Haar missie: de milieu- en maatschappelijke impact van het beroemde Maison verminderen. Haar doel: tegen 2028 koolstofneutraliteit bereiken.

Set canonical URL
Off